Organizacja pogrzebu - przewodnik
Poniżej prezentujemy krótki przewodnik opisujący poszczególne kroki, które są niezbędne do organizacji pogrzebu po śmierci bliskiej osoby.
1. Formalności:
Karta Zgonu - wystawiana jest zależnie od miejsca śmierci.
- Jeśli zgon nastąpił w domu należy wezwać lekarza rodzinnego, albo lekarza pogotowia ratunkowego
w celu stwierdzenia zgonu, potwierdzonego wystawieniem Karty Zgonu. - Jeśli zgon nastąpił w szpitalu Kartę Zgonu wystawia lekarz prowadzący, a jej odbiór możliwy jest z działu statystyki medycznej
- Jeśli zgon nastąpił z przyczyn niewyjaśnionych, lekarz powiadamia prokuratora, który kieruje ciało na badanie pośmiertne do Zakładu Medycyny Sądowej- wówczas z Prokuratury należy odebrać pozwolenie na pochowanie, a z Zakładu Medycyny Sądowej Kartę Zgonu.
Akt Zgonu - należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego w celu sporządzenia aktu zgonu
Siedziby USC Warszawa: http://usc.um.warszawa.pl/siedziby-usc
Ubiegając się o akt zgonu w USC należy dysponować następującymi dokumentami:
- kartą zgonu,
- dowodem osobistym lub paszportem osoby zmarłej (albo innym dokumentem tożsamości) –
w przypadku braku tych dokumentów potrzebne będzie złożenie stosownego oświadczenia, - dowodem osobistym współmałżonka osoby zmarłej lub skróconym odpisem aktu małżeństwa,
- dowodem osobistym osoby zgłaszającej zgon,
- książeczką wojskową (gdy zmarły nie ukończył 50 lat).
Formalności w przypadku zgonu bliskiej osoby za granicą:
W przypadku śmierci osoby bliskiej poza granicami naszego kraju służymy całą swoja wiedzą i kontaktami
w sprowadzeniu do Polski ciała lub prochów osoby zmarłej.
2. Pogrzeb - organizacja:
Podczas pierwszego spotkania z nami można omówić wszystkie szczegóły dotyczące pogrzebu. Ważne jest, aby podczas pierwszej wizyty dysponować dokumentami niezbędnymi do zorganizowania pochówku.
Zwracając się do nas o zorganizowanie pogrzebu prosimy o przyniesienie następujących dokumentów:
- Karty zgonu,
- Aktu Zgonu- 2 egzemplarze w przypadku pogrzebu tradycyjnego lub 3 egzemplarze w przypadku kremacji,
- Dowodu osobistego osoby zmarłej,
- Dowodu osobistego małżonka osoby zmarłej,
- Zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu zmarłego lub ostatni odcinek emerytury / renty w przypadku, gdy zmarły był emerytem / rencistą
- Zaświadczenia z parafii, w przypadku pogrzebu na terenie innej parafii
Służymy Państwu radą i wsparciem na wszystkich etapach organizacji pogrzebu.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, czy pytań prosimy o kontakt telefoniczny pod numerami:
(+48) 22 839 92 38
(+48) 22 839 44 55
(+48) 601 204 122
Jesteśmy do Państwa dyspozycji całą dobę, siedem dni w tygodniu
3. Zasiłek pogrzebowy.
O wypłatę zasiłku pogrzebowego możemy wystąpić w imieniu rodziny bez dodatkowych opłat.
Zasiłek pogrzebowy przysługuje, gdy zmarła osoba:
- była ubezpieczona,
- pobierała emeryturę lub rentę,
- nie miała ustalonego prawa do emerytury lub renty, lecz spełniała warunki do jej pobierania,
- pobierała zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia,
- była członkiem rodziny osoby ubezpieczonej lub pobierającej emeryturę lub rentę.
O zasiłek pogrzebowy może wystąpić każdy, kto pokrył koszty pogrzebu (w tym osoba prywatna, pracodawca, dom pomocy społecznej, gmina, powiat, osoba prawna kościoła lub związku wyznaniowego).Jeżeli osoba zmarła była emerytem, rencistą lub pracowała, to przysługuje jej zasiłek pogrzebowy ZUS lub KRUS. Zasiłek pogrzebowy jest wypłacany tylko z jednego tytułu.
Od 1 marca 2011 r. wysokość zasiłku pogrzebowego wynosi 4.000 zł.
Prawo do zasiłku pogrzebowego wygasa po okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje.